U srijedu, 8. svibnja 2025., u riječkom InnovaLabu održan je okrugli stol pod nazivom „Mediji 2.0: Tko kontrolira informacije na društvenim mrežama?“. Događaj je okupio stručnjake iz područja računarstva, društvenih znanosti i komunikologije: doc. dr. sc. Marka Horvata (Zavod za primijenjeno računarstvo, FER), dr. sc. Maria Žuličeka (Centar za studije mira i konflikta, Sveučilište u Rijeci) te Ivana Ćaletu (Centar za sigurniji internet). Raspravu je moderirala Ermina Duraj, voditeljica Primorsko-istarske podružnice HUOJ-a.
Rasprava je otvorena temom utjecaja društvenih mreža na svakodnevni život pojedinca. Doc. dr. sc. Horvat pojasnio je kako vijesti na tim platformama imaju ograničen vijek trajanja – ako korisnik ne vidi vijest u roku nekoliko dana, ona se „gubi“ u mrežnom prostoru, osobito na platformama poput bivšeg Twittera (danas X). Kao iznimku naveo je LinkedIn, gdje vijesti ostaju vidljive i do nekoliko tjedana.
Središnja točka rasprave bilo je pitanje algoritama – tko ih kreira, na temelju kojih podataka djeluju i prema kojim kriterijima odabiru sadržaj koji se prikazuje korisnicima. Horvat je istaknuo kako društvene mreže funkcioniraju na statističkoj analizi korisničkih podataka: spola, dobi, mreže prijatelja te sadržaja koji se lajkaju. Naveo je i primjer povezanosti Googlea i Facebooka, zbog koje se oglasi pretraživani na jednoj platformi mogu prikazivati na drugoj.
Poseban naglasak stavljen je na utjecaj društvenih mreža na djecu i mlade. Ivan Ćaleta upozorio je da mladi često nekritički preuzimaju informacije od influencera koje doživljavaju kao autoritete, iako njihov sadržaj nije uvijek točan ni provjeren. Naglasio je važnost razgovora s mladima, poticanja na provjeru informacija iz više izvora i razvoj kritičkog mišljenja. Panelisti su istaknuli kako algoritmi nisu neutralni, već odražavaju interese platformi – prvenstveno zadržavanje pažnje korisnika i povećanje profita. Dr. sc. Žuliček dodao je kako u nedostatku informacija ljudi često sami stvaraju zaključke temeljene na pretpostavkama.
U drugom dijelu okruglog stola raspravljalo se o ulozi tradicionalnih medija u digitalnom dobu i izazovima koje pred njih postavljaju nove tehnologije. Dr. sc. Žuliček naveo je istraživanje prema kojem se manje od 40 % mladih informira putem tradicionalnih medija, a mnogi im ne vjeruju te više koriste društvene mreže.
Dotaknuta je i odgovornost korisnika u digitalnom prostoru te zakonodavni okvir. Zaključeno je kako je osjećaj kontrole koji korisnici imaju nad objavljivanjem sadržaja često samo prividan jer korisnici zapravo ne upravljaju načinom na koji se informacije šire. Panelisti su podsjetili na važnost provjere informacija iz različitih izvora i razvijanja kritičkog promišljanja prilikom konzumacije digitalnog sadržaja.
Okrugli stol izazvao je veliki interes publike, koja se aktivno uključivala pitanjima, što pokazuje važnost ove teme u suvremenom društvu.
Događaj je organiziran u sklopu projekta „Unaprjeđenje kulture provjere činjenica – TOČNO“, koji se provodi uz financijsku potporu Europske unije, u partnerstvu s Lider Media i Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu. Projekt je usmjeren na borbu protiv dezinformacija te jačanje otpornosti društva na lažne vijesti, manipulativne sadržaje i teorije zavjere.