VIJEST

Što nam algoritmi skrivaju i jesmo li svjesni da smo u filter mjehuriću?

Autor: Jelena Drobnjak, HUOJ
event 16.05.2025.

Okrugli stol „Zarobljeni u algoritmu: Kako filter mjehurići oblikuju tvoje mišljenje?“ u Opatiji otvorio važna pitanja o funkcioniranju algoritama i fenomenu filter mjehurića

U četvrtak, 15. svibnja 2025., u prostorijama Kulturnog doma “Zora” održan je okrugli stol “Zarobljeni u algoritmu: Kako filter mjehurići oblikuju tvoje mišljenje?. Sudjelovali su Petra Capić, CEO and Co-Founder SERPRise Agency, Kristijan Opačak, AI Digital Customer Success Associate, Infobip, Radoslav Dejanović, Informatički stručnjak i novinar i Sara Sušanj, Mreža mladih Hrvatske, Udruga Delta uz moderaciju Ermine Duraj, voditeljice Primorsko – istarske podružnice Hrvatske udruge za odnose s javnošću. 

Cilj rasprave bio je analizirati ulogu digitalnih algoritama u oblikovanju personaliziranog sadržaja te pružiti dublji uvid u fenomen filter mjehurića, a posljedično i eho komora. 

Okrugli stol je započeo uvodnim predavanjem Petre Capić koja je prisutnima objasnila značenje pojma filter mjehurić, prezentirajući potencijalne pozitivne stavke navedenog algoritma, ali i njihove štetne posljedice. Nakon zanimljivog i informativnog uvoda, panelisti su se osvrnuli na to smatraju li da su i oni ponekad zarobljeni unutar filter mjehurića te kako iz njega izlaze. Panelisti su naglasili da su filter mjehurići, a zatim i eho komore sastavni dio svakodnevice u digitalnom svijetu, često mnogima nevidljivi. 

Nadalje, publika je imala priliku saznati kako algoritmi prilagođavaju sadržaj na temelju prethodnih interakcija korisnika na društvenoj mreži ili platformi – uz pomoć informacija koje pretražuju, sadržaja koji označavaju da im se sviđa ili koji komentiraju. Pretražujući kontinuirano isti sadržaj korisnici stvaraju plodno tlo za razvoj filter mjehurića, odnosno zatvorenog kruga informacija koji isključivo potvrđuju njihova razmišljanja ili su isključivo u skladu s njihovim interesima. 

Središnja točka rasprave bilo je pitanje algoritama i filter mjehurića, odnosno postoji li mogućnost oblikovanja algoritama koji neće filtrirati sadržaj te producirati filter mjehuriće. Radoslav Dejanović, istaknuo je da komercijalni algoritmi funkcioniraju na način da pogoduju vlasničkim strukturama i ostvarivanju profita. 

U raspravi su otvorena i pitanja o odgovornosti tehnoloških platformi te važnosti medijske i digitalne pismenosti, osobito među mladima. Kristijan Opačak naveo je da se umjetna inteligencija kontinuirano razvija te da je potrebno biti u korak s razvojem novih modela umjetne inteligencije i nadograđivati postojeća znanja. 

Poseban naglasak stavljen je razvoj kritičke svijesti i promišljanja. Sara Sušanj navela je kako je razina medijske pismenosti niska te da mladi znaju pronaći informacije, ali da im nedostaju ključni alati za interpretaciju tih podataka te da u velikoj količini informaciju ne znaju razlikovati činjenicu od mišljenja.

Okrugli stol održan je u sklopu projekta „Unaprjeđenje kulture provjere činjenica – TOČNO“, koji sufinancira Europska unija, a provodi se u partnerstvu s Lider Media i Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, s ciljem borbe protiv dezinformacija i jačanja otpornosti društva.