Ubrzani razvoj tehnologije, osobito umjetne inteligencije (AI) i digitalnih platformi pred novinarstvo stavljaju niz transformacija od kojih su neke već općeprihvaćeni alati u svakodnevnom radu: korištenje robota koji automatski generiraju vijesti (sportski rezultati, financijski izvještaji, analize velikih baza podataka, vizualno prikazivanje podataka), brza analiza i sastavljanje članaka i ispomoć novinarima u istraživanju, algoritmi koji prilagođavaju sadržaj interesima korisnika, omogućujući personalizirano iskustvo.
Umjetna inteligencija pomaže u automatskoj provjeri činjenica, identificiranju lažnih vijesti i dezinformacija te u otkrivanju izvora informacija, lako analizira slike, videozapise i tekst kako bi provjerio njihovu autentičnost. U svakodnevnoj upotrebi su različiti chatbotovi koji omogućuju interakciju s čitateljima u stvarnom vremenu, odgovaranje na pitanja i pružanje dodatnih informacija. No isto tako, pogrešnim korištenje kreira lažne vijesti i prilagođava sadržaje.
Korištenje umjetne inteligencije u novinarstvu otvara nova pitanja etike, poput transparentnosti algoritama, pristranosti i odgovornosti za automatizirane odluke, a takvo prikupljanje i analiza podataka postavlja izazove vezane za privatnost i sigurnost informacija.
Potencijalne opasnosti prilikom korištenja umjetne inteligencije zahtijevaju jasne kontrole koje uključuju provjeru podataka, ljudsku kontrolu, edukaciju, zaštitu privatnosti i poštivanje etičkih standarda. Na taj način se mogu maksimalno iskoristiti prednosti umjetne inteligencije uz minimiziranje rizika.
Donosimo prijedlog mjera za inovacije u novinarstvu koje mogu značajno poboljšati način na koji mediji utječu na široke mase i pružiti bolje informacijsko okruženje.