U svijetu u kojem prevladava nepovjerenje u medijsko djelovanje i institucije te je sve veći postotak fake newsa i dezinformacija izuzetno je važno znati prepoznati činjenice i podatke od iskrivljenih, neprovjerenih, proizvedenih i obmanjujućih informacija.
Dezinformacije, misinformacije i lažne vijesti kontinuirano se pojavljuju u medijskom i javnom prostoru čime biva kreiran vrtlog podataka u kojem se pojedinac ne može snaći ili njegovo snalaženje biva otežano. U moru vijesti ponekad nismo sigurni u svoju sposobnost spoznaje bitnih i istinitih informacija.
Projekt Hrvatske udruge za odnose s javnošću (HUOJ) “Unaprjeđenje kulture provjere činjenica” ima za cilj doprinijeti razvoju mehanizma i procesa provjere informacija u medijskim redakcijama te kreirati različite medijske i edukativne sadržaje za jednostavnije i bolje prepoznavanje dezinformacija te borbu protiv istih. Ovaj projekt HUOJ provodi u partnerstvu s medijskim profesionalcima iz Lider Medije i stručnjaka iz akademske zajednice s Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, a financiran je od strane Europske Unije. U sklopu projekta provjeravat će se informacije s područja ekonomije i gospodarstva koje će biti plasirane u javnost tijekom izbornih kampanja kroz izjave, debate, intervjue, službene programe i objave na društvenim mrežama.
Ovaj projekt obuhvaća praćenje četiri izborna ciklusa koji su pred nama kao dio superizborne 2024. godine, odnosno izbora za Hrvatski sabor (parlamentarni izbori), Europski parlament, predsjedničke izbore i lokalne izbore. Kroz izborne cikluse, istraživači će pratiti i obrađivati izjave i tvrdnje izrečene za vrijeme kampanje prilikom čega će se utvrđivati njihova istinitost. Izjave će biti podvrgnute dvostrukoj provjeri, a potom označene kao netočne – točne i objavljene na novo kreiranoj platformi Točno.hr koja će biti dostupna svim građanima. Projekt će dugoročno omogućiti oblikovanje kvalitetnog novinarstva i osnaživanje otpornosti društva na dezinformacije. U sklopu projekta bit će organizirane različite edukacije i predavanja s ciljem unaprjeđivanja postojećeg znanja medijskih stručnjaka, redakcijskih procesa i mehanizama, vjerodostojnog izvještavanja te jačanje medijske pismenosti opće populacije. Predviđeno trajanje projekta je 24 mjeseca, a obuhvaćat, osim tematske provjere informacija i različite edukativne aktivnosti u 6 županija i 7 gradova.