Proces digitalizacije obilježio je suvremeno doba producirajući nove algoritme, društvene mreže, domene i internetske stranice koje su označile transformaciju ljudskih navika i općenito društva. Nova digitalna tehnologija ubrzala je i olakšala ljudsku komunikaciju, unaprijedila proces informiranja građanstva te pružila nove oblike zabave i razonode. Društvene mreže veoma su brzo postale atraktivne i popularne što je potaknulo oblikovanje novih online/internetskih zanimanja poput influencera te modifikaciju postojećih kako bi bile prilagođene online kibernetičkom prostoru. Influenceri se definiraju kao osobe, pojedinci koji na svojim profilima, nalozima otvorenim na društvenim mrežama imaju značajan broj pratitelja koji ih percipiraju uzorima. Na svojim društvenim mrežama influenceri generiraju sadržaji koji obuhvaća njihovu svakodnevicu, međutim u svoj organski sadržaj često implementiraju i različita sponzorstva te reklame. Navedeno može predstavljati problem, posebice kad se radi o plaćenom sadržaju, a konzument isti percipiraju kao organski, odnosno navedeni sadržaj odaje privid iskrene preporuke i savjeta. Djeci i mladima influenceri su često uzor – žele biti poput njih, nositi iste brendove, koristiti iste proizvode i ići na iste lokacije kao i oni. Veliki udio plaćenog sadržaja objavljenog na profilima influencera nije transparentno označen kao sponzoriran što posebice kod djece i mladih dovesti do obmane i manipulacije. Upravo zato je od izuzetne važnosti kontinuirano razgovarati s djecom kako bi mogli prepoznati potencijalno obmanjujući sadržaj te kako ne bi “pali” pod mogući utjecaj istoga. Nadalje, osim prikrivenog oglašavanja i sponzoriranog/plaćenog sadržaja, neiskrene promocije i recenzije, influenceri mogu nenamjerno ili namjerno, iz neznanja ili zbog nekog drugog sličnog razloga, objaviti informaciju ili podatke ili sadržaj koji nije istiniti ili čiju točnost nisu sami provjerili ili se u funkciju istoga nisu sami uvjerili. Također, potencijalni problem može predstaviti iznošenje mišljenja u formi činjenica što može obmanuti publiku. Odgovornost je svih dionika u procesu informiranja i komunikacije pripaziti na dijeljenje isključivo provjerenog i istinitog sadržaja kako bi se umanjilo širenje dezinformacija, lažnih vijesti, misinformacija te obmanjujućeg i manipulativnog sadržaja. S obzirom na veliki utjecaj i značaj influencera u suvremenom dobu u kojemu središnju točku predstavlja digitalna tehnologija i inovacije od izuzetne je važnosti da sadržaj koji generiraju i dijele na svojim osobnim profilima i društvenim mrežama bude transparentno prikazan.
Provjeri svoje znanje o influecerima i dezinformacijama:
Cilj kviza je pomoći korisnicima platforme naučiti više o povezanosti influecera i dezinformacija.
Ovaj kviz osmišljen je u sklopu projekta „Unaprjeđenje kulture provjere činjenica“ kojeg provodi HUOJ u suradnji s medijskim stručnjacima iz Lider media te Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu uz financijsku potporu Europske unije – NextGenerationEU.