KVIZ

 Influenceri i dezinformacije

Autor: Jelena Drobnjak, HUOJ
event 26.08.2024.
Izvor: izrađeno uz pomoć AI alata Canve

Provjeri svoje znanje o povezanosti influecera i dezinformacija!

Proces digitalizacije obilježio je suvremeno doba producirajući nove algoritme, društvene mreže, domene i internetske stranice koje su označile transformaciju ljudskih navika i općenito društva. Nova digitalna tehnologija ubrzala je i olakšala ljudsku komunikaciju, unaprijedila proces informiranja građanstva te pružila nove oblike zabave i razonode. Društvene mreže veoma su brzo postale atraktivne i popularne što je potaknulo oblikovanje novih online/internetskih zanimanja poput influencera te modifikaciju postojećih kako bi bili prilagođeni online kibernetičkom prostoru. Influenceri se definiraju kao osobe, pojedinci koji na svojim profilima/nalozima otvorenim na društvenim mrežama imaju značajan broj pratitelja koji ih smatraju uzorima. Na svojim društvenim mrežama influenceri generiraju sadržaji koji obuhvaća njihovu svakodnevicu, međutim u svoj organski sadržaj često implementiraju i različita sponzorstva te reklame. Navedeno može predstavljati problem, posebice kad se radi o plaćenom sadržaju, a konzumenti isti percipiraju kao organski, odnosno navedeni sadržaj odaje privid iskrene preporuke i savjeta. Djeci i mladima influenceri su često uzor – žele biti poput njih, nositi iste brendove, koristiti iste proizvode i ići na iste lokacije kao i oni. Veliki udio plaćenog sadržaja objavljenog na profilima influencera nije transparentno označen kao sponzoriran što može posebice kod djece i mladih dovesti do obmane i manipulacije. Upravo zato je od izuzetne važnosti kontinuirano razgovarati s djecom kako bi mogli prepoznati potencijalno obmanjujući sadržaj te kako ne bi “pali” pod mogući utjecaj istoga. Nadalje, osim prikrivenog oglašavanja i sponzoriranog/plaćenog sadržaja, neiskrene promocije i recenzije, influenceri mogu nenamjerno ili namjerno, iz neznanja ili zbog nekog drugog sličnog razloga, objaviti informaciju ili podatke ili sadržaj koji nije istiniti ili čiju točnost nisu sami provjerili ili se u funkciju istoga nisu sami uvjerili. Također, potencijalni problem može predstaviti iznošenje mišljenja u formi činjenica što može obmanuti publiku. Odgovornost je svih dionika u procesu informiranja i komunikacije pripaziti na dijeljenje isključivo provjerenog i istinitog sadržaja kako bi se umanjilo širenje dezinformacija, lažnih vijesti, misinformacija te obmanjujućeg i manipulativnog sadržaja. S obzirom na veliki utjecaj i značaj influencera u suvremenom dobu u kojemu središnju točku predstavlja digitalna tehnologija i inovacije od izuzetne je važnosti da sadržaj koji generiraju i dijele na svojim osobnim profilima i društvenim mrežama bude transparentno prikazan. 

Provjeri svoje znanje o influencerima i dezinformacijama:

Cilj kviza je pomoći korisnicima platforme naučiti više o povezanosti influencera i dezinformacija.

Ovaj kviz osmišljen je u sklopu projekta „Unaprjeđenje kulture provjere činjenica“ kojeg provodi HUOJ u suradnji s medijskim stručnjacima iz Lider media te Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu uz financijsku potporu Europske unije – NextGenerationEU.