VIJEST

Zaključci provjere činjenica kampanje za izbor zastupnika u Europski parlament

Autor: Maja Kočiš, HUOJ
event 11.06.2024.

Provjerene izjave u najvećoj su mjeri bile netočne, a samo četiri točne.

“Unaprjeđenje kulture provjere činjenica” naziv je projekta koji Hrvatska udruga za odnose s javnošću (HUOJ) provodi u suradnji s medijskim profesionalcima iz Lider Media i stručnjacima s Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, a koji je financiran od strane Europske Unije. 

Projekta stavlja fokus na provjeru informacija iz domene ekonomije i gospodarstva koje bivaju plasirane u javnost za vrijeme službenih izbornih kampanja kroz objave na društvenim mrežama, debate i sučeljavanje te intervju i službene programe kroz četiri izbora ciklusa od strane pet najpopularnijih političkih stranaka (Možemo, Domovinski pokret, SDP, HDZ, Most).

Drugi ciklus provjere – provjere izjava za vrijeme europskih izbora za zastupnike koji će predstavljati želje i interese Hrvatskih građana u Europskom parlamentu odnosi se na razdoblje od 24. travnja do 9. lipnja 2024. godine u kojem je na daljnju provjeru i razmatranje poslano više od 40 izjava iz 20 različitih izvora, a u konačnoj provjeri odabrano je i obrađeno njih 13: sedam izjava predstavnika HDZ-a, jedna izjava Domovinskog pokreta, dvije Mosta, jedna Možemo! i dvije SDP-a.

Post-izborna rekapitulacija rada specijalizirane istraživačke jedinice za provjeru informacija nakon parlamentarnih izbora rezultirala je unaprjeđenjem tijeka provjere informacija. Prvobitno definirani mjerač točnosti imao je pet opadajućih ocjena (u potpunosti istinito, djelomično istinito, niti istinito niti neistinito, uglavnom neistinito, u potpunosti neistinito), međutim zbog poboljšanja kvalitete i učinkovitosti mjerenja te boljeg i lakšeg razumijevanja javnosti ocjene su reducirane na tri (točno, niti točno niti netočno, netočno). Utvrđivanje točnosti ili netočnosti izjava izrečenih u javnom i medijskom prostoru temelji se na prethodno navedenom unaprijeđenom mjeraču točnosti s tri skale.

Provjerene izjave u najvećoj su mjeri bile netočne, čak 8 obrađenih izjava bilo je označeno netočnim. Ostale izjave bile su označene kao točne, njih 4 od 13, dok je jedna bila označena kao niti

točna niti netočna. Rezultati provjere pokazuju drugačiji trend nego rezultati provjere izjava za vrijeme parlamentarnih izbora, preciznije rečeno vidljiva je promjena iz pozitivnog trenda u negativni. Potrebno je istaknuti da je na samom početku službenog dijela kampanje za europske izbore bilo manje izjava i aktivnosti političkih stranaka uspoređujući s parlamentarnim izborima. U posljednjem tjednu prije službenog datuma izbora, stranke su se više aktivirale, odnosno njihovi javni i medijski istupi kao i objave na društvenim mrežama intenzivirane su. Zbog manjka dostupnih izjava za provjeru propisanu projektom, uz prvobitno odabrane medije (HINA, HRT, NOVA TV I RTL, Jutarnji list, Večernji list, Novi list te Slobodna Dalmacija, dnevnik.hr, 24sata.hr, dnevno.hr) opseg je proširen i na N1 televiziju.