U suvremenom svijetu, medij su postali oslonac društva informirajući i educirajući, omogućujući korisnicima održavanje kontakta s prijateljima i obitelji te vršeći ulogu razonode i zabave. Pod pojmom mediji podrazumijevaju se tradicionalni mediji poput televizije, novina, magazina i časopisa te radija i novi produkti digitalizacije. Mediji su postali dio ljudske svakodnevice te je život bez njih postao nezamisliv. Ako se koriste na ispravan način te s ciljem unaprjeđenja znanja i društva mediji i medijski sadržaj mogu biti pozitivan aspekt društva, dok ako se koriste s ciljem manipulacije mediji predstavljaju opasnost.
Različita istraživanja pokazuju kako mediji mogu pridonijeti društvu kroz razvoj i produkciju kvalitetnog sadržaja. Mediji nas informiraju o različitoj tematici i važnim vijestima koje se događaju diljem svijeta. Također, mediji mogu kroz izvještavanje podići svijest o određeno društveno važnim temama ili pitanjima. Nadalje, različiti crtani filmovi te animirani crtani filmovi djecu uče o važnosti prijateljstva, razumijevanja različitosti, poštovanju, dok obrazovni programi i emisije kroz različite pjesmice i brojalice nastoje djecu pripremiti za školu.
Međutim, određeni medijski sadržaj uključuje nasilne elemente koji uzrokuju štetne posljedice posebice za djecu i mlade. Također, preveliki vremenski period proveden ispred ekrana računala ili pametnih telefona može dovesti do zanemarivanja obveza stvarnog svijeta te gubljenja dodira s realnošću. Navedeno je posebice opasno za djecu u razvoju zato što može usporiti daljnji razvitak mašte te unazaditi spontanu dječju igru. Iako mediji mogu promicati navike zdravoga života i podići svijest o određenim pitanjima, isto tako mogu promovirati stereotipna ponašanja te pojačati društvenu polarizaciju.
Mediji mogu imati pozitivnu ulogu u društvu te biti edukatori i informator, a ujedno mogu imati i negativnu ulogu promičući diskriminaciju te nasilno ponašanje. Djeca su od malih nogu izložena samostalnoj konzumaciji medijskih sadržaja što može predstavljati potencijalnu opasnost s obzirom na to da djeca nemaju razvijene vještine kritičkog razmišljanja u toj dobi.
Digitalizacija i globalizacija donijele su mnoge promjene posebice u domeni medija i komunikacije. Noviteti u području ljudskih komunikacija omogućili su ljudima dostupnost velikog broja informacija te unaprijedile obrazovanje i poslovni svijet, međutim donijele su i mnoge opasnosti. Kako bi prepoznali potencijalne negativne posljedice medija i medijskog sadržaja potrebno je kontinuirano unaprjeđivati kompetencije medijske pismenosti koja osigurava razvoj vještina kao što je analiziranje i kritičko razmišljanje o dostupnom medijskom sadržaju.
Provjeri svoje znanje o pozitivnom i negativnom utjecaju medija:
Cilj kviza je pomoći korisnicima platforme naučiti prepoznati pozitivni i negativni medijski učinak.
Ovaj kviz osmišljen je u sklopu projekta „Unaprjeđenje kulture provjere činjenica“ kojeg provodi HUOJ u suradnji s medijskim stručnjacima iz Lider media te Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu uz financijsku potporu Europske unije – NextGenerationEU.