KVIZ

Lažni oglasi

Autor: Jelena Drobnjak, HUOJ
event 12.08.2024.
Izvor: izrađeno uz pomoć AI alata Canve

Pojava i dijeljenje lažnih oglasa povezuje se s razvojem interneta te digitalnom tehnologijom, a bivaju oblikovani s ciljem manipulacije ili obmane javnosti te stjecanja materijalne koristi.

Lažni oglasi djeluju uvjerljivo, provjereno, točno i pouzdano, međutim sadrže obmanjujuće i manipulativne informacije čiji cilj je zavarati  korisnika. U vremenu brzog širenja dezinformacija i lažnih vijesti, lažni oglasi predstavljaju učinkovito oružje manipulacije i obmane. Lažni oglasi usmjereni su na naivnost korisnika te njegovu financijsku podršku. Navedena vrsta oglasa temelji se na oglašavanju i promociji proizvoda koji u stvarnosti ne postoje ili karakteristike proizvoda u oglasu nisu istinite, npr. kvaliteta proizvoda nije jednako navedenim tvrdnjama u oglasu. Nadalje, lažni oglasi mogu promicati i lažne vijesti te drugi manipulativni i obmanjujući sadržaj u cilju stjecanja financijske koristi ili utjecaja na javno mnijenje. 

Manipulativne taktike koje koriste lažni oglasi mogu se zamijetiti i u dezinformacijama, lažnim vijestima te teorijama zavjere. Linkovi na društvenim mrežama ili drugim internetskim pretraživačima lažnih oglasa često vode korisnika na druge vanjske stranice i neprovjerene domene koje mogu širiti lažne vijesti i dezinformacije. Nadalje, lažni oglasi često obmanjuju korisnike koristeći lažne recenzije ili modificirajući izjave poznatih i slavnih kako bi uvjerili potencijalne potrošače u autentičnost i vjerodostojnost oglasa, a potom i proizvoda te usluge. 

Informiranje te dodatno istraživanje oglasa kojeg je pojedinac uočio doprinosi jačanju mehanizma obrane protiv lažnog i manipulativnog sadržaja kao što su lažni oglasi. Također, novi sofisticirani alati i mehanizmi umjetne inteligencije mogu pripomoći otkrivanju lažnih oglasa.

Provjeri svoje znanje o lažnim oglasima na:

Cilj kviza je pomoći korisnicima platforme prepoznati lažne oglase.

Ovaj kviz osmišljen je u sklopu projekta „Unaprjeđenje kulture provjere činjenica“ kojeg provodi HUOJ u suradnji s medijskim stručnjacima iz Lider media te Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu uz financijsku potporu Europske unije – NextGenerationEU.