KVIZ

Filter mjehurići i eho – komore

Autor: Jelena Drobnjak, HUOJ
event 12.08.2024.
Izvor: izrađeno uz pomoć AI alata Canve

Filter mjehurići olakšavaju pretragu bespuća interneta kategorizirajući sadržaj prema interesima pojedinca, međutim istovremeno ograničavaju korisnika izlažući ga samo sadržaju koji ga zanima.

Filter mjehurići i eho komore nastaju kada algoritmi društvenih mreža i tražilica filtriraju sadržaj koji vidimo, stvarajući personalizirani informacijski prostor. Personalizacija je posljedica rada algoritama koji analiziraju „ponašanje“ korisnika na internetskim stranicama i domenama, preciznije rečeno digitalni otisak korisnika koji uključuje koji sadržaj ili objave korisnik pregledava, označava s oznakom „sviđa mi se“ ili ostavlja komentar. Na temelju prethodno navedenih interesa algoritmi filtriraju sadržaj koji se potom prikazuje, a gdje su primarno istaknute informacije i vijesti u skladu s preferencijama i stavovima pojedinca.

Pojava filter mjehurića može utjecati na razmišljanje, donošenje odluka i procesa informiranja pojedinca. Kroz algoritam rada filter mjehurića čovjek je izložen, u najvećoj mjeri, informacijama i vijestima koje su usklađene s njegovim postojećim uvjerenjima, stavovima i razmišljanju što može dovesti do nerazumijevanja i ne uvažavanja različitosti te jačanja vlastitih stavova. Pojedincu koji pretražuje isključivo sadržaj koji odražava vrijednosti i norme samo jedne grupe prikazivat će se i preporučeni sadržaj u skladu s njegovim preferencijama i pretragom. Navedeno može ograničiti sposobnost razumijevanja i poštivanja drugih i različitih socijalnih i kulturnih normi što dovodi do razvoja netolerancije, socijalne isključenosti i nasilnog ponašanja. 

Međutim, filter mjehurići u manjoj mjeri mogu imati i pozitivne posljedice  predlažući korisniku sadržaj koji bi mu se mogao svidjeti kroz različite preporuke ili koji bi mu mogao biti koristan. Na primjer, ako korisnik odluči pretražiti kafiće u blizini, zasigurno će mu algoritam izbaciti i postojeće restorane. Međutim, filter mjehurići mogu imati i negativne posljedice koje predstavljaju opasnost za korisnika. 

Kako bi korisnik “napustio” vlastiti filter mjehurića, poželjno je pratiti različite izvore informacija te informirati i educirati se o medijskoj, informacijskoj i digitalnoj pismenosti.

Kritičko razmišljanje te različite vještine digitalne pismenosti sve su važnije u digitalnom svijetu gdje sve učestaliji problem predstavljaju dezinformacije i lažne vijesti. Navedene vještine mogu pomoći javnosti u potrazi za relevantnim i vjerodostojnim informacijama te u njihovoj distinkciji od lažnih vijesti te manipulativnih i obmanjujućih informacija.

Provjeri svoje znanje o filter mjehurićima i eho – komorama na:

Cilj kviza je pomoći korisnicima platforme naučiti o stvaranju filter mjehurića i eho – komora.

Ovaj kviz osmišljen je u sklopu projekta „Unaprjeđenje kulture provjere činjenica“ kojeg provodi HUOJ u suradnji s medijskim stručnjacima iz Lider media te Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu uz financijsku potporu Europske unije – NextGenerationEU.