KVIZ

Mediji i agenda setting

Autor: Jelena Drobnjak, HUOJ
event 12.08.2024.
Izvor: izrađeno uz pomoć AI alata Canve

Medijske redakcije mjesta su na kojima se kreira, proizvodi te reproducira različiti sadržaj.

Uloga medijskih institucija je informirati, educirati i zabaviti javnosti, preciznije rečeno mediji imaju ulogu informatora, edukatora, nadzora i moći te razonode, a odabirom tema i rasporedom vijesti na online portalima ili u tiskanom mediju uvjetuju razmišljanja i ponašanje publike. 

Maxwell E. McCombs i Donald L. Shaw ispitali su tezu o agenda-settingu na primjeru američkih izbora za predsjednika 1968. godine kroz usporedbu podatka o dominantnim medijskim temama te o dominantnim temama javnog mnijenja. Istraživanje je utvrdilo veliku podudarnost tematskog sadržaja u javnosti i u medijima. Agenda-setting odnosi se na medijsko utvrđivanje tematike, odnosno koja teme će se u kojem vremenskom razdoblju smatrati najvažnijom. Mediji nameću ljudima o kojoj temi da razmišljaju.1

Walter Lippmann je 1992. godine govorio o medijskom utjecaju na čovjekove misli i djelovanje, o odnosu javnog mnijenja i medija u knjizi Public Opinion. Lippmann je tvrdio da mediji kroz izvještavanje i stvaranje vijesti te sadržaja stvaraju vlastitu sliku stvarnosti koja posljedično ima utjecaj na čovjeka. Preciznije rečeno, u prvome poglavlju knjige pod nazivom Vanjski svijet i slike u našoj glavi navodi kako masovni mediji formiraju određene slike u ljudskim mislima, o samom sebi, o drugim bićima, o ciljevima te različitim odnosima i ljudskim potrebama, međutim navedeno predstavlja samo jedan mali dio stvarnosti, samo refleksiju stvarnosti.1

Provjeri svoje znanje medija te medijskom utjecaju na:

Cilj kviza je pomoći korisnicima platforme naučiti o medijima i medijskom utjecaju kroz teorijski aspekt.

Ovaj kviz osmišljen je u sklopu projekta „Unaprjeđenje kulture provjere činjenica“ kojeg provodi HUOJ u suradnji s medijskim stručnjacima iz Lider media te Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu uz financijsku potporu Europske unije – NextGenerationEU.

1Kunczik, M., Zipfel, A. (1998.) Uvod u publicističku znanost i komunikologiju, Zagreb: Zaklada Friedrich